Uitgevers moesten in hun apps dezelfde prijzen aanbieden voor abonnementen als
op hun websites. Die bepaling is nu vervallen.

Uitgevers krijgen zo meer ruimte om aanbiedingen te doen buiten hun apps om.
Tegelijkertijd blijft het verboden om ‘koop’-buttons in de Apple app te
plaatsen die bezoekers naar de aanbieding buiten de App-store brengt.

Uitgevers waren te hoop gelopen tegen de restricties. Niet alleen hadden ze zo
minder mogelijkheden om acties te voeren; het oude regime betekende ook dat
ze 30 procent over hun actieprijs die in de app stond, moest afdragen aan
Apple. Bovendien hield Apple de klantgegevens – betaling en afwikkeling
verlopen immers via de App store.

Apple moest wel bewegen omdat Android, het concurrerende mobiele platform,
veel minder strenge eisen stelt.

Een uitgever als de Financial Times heeft inmiddels een app ontwikkeld buiten
de App store om, meldt The
Wall Street Journal
. Die is ook plaatsbaar op iPad of iPhone. Zo
omzeilt de FT de restricties van Apple.

(Z24 heeft overigens ook een dergelijke mobiele site: ga naar m.24.nl)

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl